Bogolan

Záznamy: 1 - 2 ze 2

Bogolan

tradiční, ručně vyráběná bavlněná látka ze západní Afriky

 

Původ Bogolanu

Bogolan je tradiční technika barvení ze západní Afriky. Příslušníci etnické skupiny Mandé ji používají odedávna. Doposud nebylo určeno stáří této techniky, vzhledem ke křehkosti materiálů a k těžkostem spojených s jejich konzervací. Dokonce ani původ bogolanu není znám. Říká se, že byl objeven náhodou. Jedna žena oblečená do látky obarvené extraktem z n´galama (listy stromu anogeissus leiocarpus) se náhodou potřísnila jílem z řeky. Když se pokoušela látku vyprat, zjistila, že jíl látku obarvil a skvrna zůstala neodstranitelná. Několik etnických skupin z Mali používalo a doposud používá techniku bogolanu dodnes a to: Dogons, Bobos, Sénoufos, Miniankas, Malinkes a Bambaras. Jako dědici této tradice, každá tato skupina vyvíjí svůj styl, který překonává věky. Bogolan je slovo bamanského původu a znamená ve skutečnosti "výsledek, který dává jíl". A skutečně tato technika je založena na chemické reakci, která vzniká při aplikaci jílu na textilní základ.Všechny barevné nuance jsou dosaženy na základě přidání minerálních nebo rostlinných částic.

 

Tato práce je rezervována pro starší ženy, které se už nemohou věnovat těžké práci, mladším ženám v období sucha a ostatním ženám v jejich volném čase. Tyto ženy pak barví oděvy pro celou tamní společnost (svatební výbavy, oblečení pro ženy, kalhoty, oděvy na lov, do práce i do společnosti). Původně se každý oděv lišil podle motivů a barev a byl určen na speciální činnost. Každá kresba měla svůj zvláštní symbolický význam. V současné době tyto kresby mizí na úkor nic neznamenajících grafických obrázků bez zvláštní symboliky.

 

Tisk na textil

Velká většina žen se již nezabývá tradiční výrobou bogolanu. Stále se zvyšující poptávka přivedla k technice bogolanu i muže, kteří se pomalu také stávají odborníky v tomto oboru. Symbolické motivy ztratily svůj původní význam a získaly hodnotu čistě dekorativní. Nové techniky tkaní pomohly umělcům vyrobit metry a metry tkaniny za relativně krátkou dobu. Ruční kresba je téměř zapomenuta ve prospěch šablon z gumy nebo papíru, které se nanášejí na látku. Kresba se často opakuje a je hodně zjednodušená. Průmyslový tisk na textil je často inspirován technikou Bogolanu, ale chrlí metry a kilometry tkanin.

 

Předení

Když se bavlna sklidí na polích, je nutno ji spříst. Tuto práci dělají exkluzivně ženy. Přadleny sedící na zemi předou s pomocí vřetene, kroutí a napínají bavlněnou nit mezi prsty. Každá přadlena dává stále opakujícím se pohybem impuls vřetenu, aby tak mohla tvořící se nit natáčet na dřevěný kolík.

 

Tkaní

Tkalcovský stav, který se používá v západní Africe na tkaní úzkých pruhů plátna je specifický pro celou tuto oblast. Tento stav, kterému říkají tiagnirgal,je velice zvláštní. Je horizontální a má dvě řady nítěnek a pedálů. Tkát je dovoleno jen mužům. Pracují ve skupině, venku na ulici. Postupným našlapováním na pedály se uvádí stav do pohybu. Tkadlec kříží neustálým pohybem nit a osnovu. Utkaná látka se postupně natáčí na dřevěný kolík, který má tkadlec připevněný na prsou.

 

Látka

Dlouhý pruh hotové bílé látky měří 27m a je široký jen 12cm. Aby se mohly tyto pruhy použít na šití oděvů, je nutné je nastříhat a sešít. Ve většině případů se sešívají v ruce a steh je volný, aby nebyla látka příliš nepoddajná.

 

Barvení

Bogolan je technika tisku, jež se skládá z několika etap. Barva z přírodních materiálů působí na bílou bavlnu dle procesu střídavého namáčení a praní. Žena pracuje vsedě na zemi, před sebou má převrácenou misku, na níž pokládá svoji práci. Všechny nástroje k malbě má po ruce: ke kreslení přímek pravítko - tenké až velmi tenké, kovové špachtle, stvoly sorgha, stonek datlové palmy, různé kartáčky z přírodních materiálů, ale také velké množství kelímků s barvou, jejichž základem je jíl a rovněž různé výtažky z rostlin. Bavlněná tkanina je namočena do přírodní barvy, nejčastěji do výtažku z ngalamy (listy stromu anogeissus leiocarpus), čímž se získá základní zbarvení a s pomocí další chemické reakce dosáhneme fixace dalších barev. Látka je poté ponechána na slunci, čímž se zajistí ztmavnutí žluté barvy, kterou jsme získali při prvním namočení. Tím je základ připraven k přijetí kresby. Řemeslnice poté nanese jíl, který si před aplikací sehnala na břehu řeky Niger a nechala jej zkvasit v hliněné nádobě. Poté si žena předem načrtne obrázek jílem bez přípravy. Takto se zpracovává základ bez předlohy. Po dalším usušení na slunci je látka pečlivě vyprána, aby se odstranily zbytky jílu. Obrázek se v této fázi objeví v černé barvě na okrovém základě. Chemickou reakcí mezi jílem a výtažkem z n´galama dosáhneme nesmazatelnosti černé kresby. Opakováním této reakce dosáhneme dalšího ztmavnutí černého barviva. Tento základní obrázek lze poté v některých částech zesvětlit speciálním mýdlem (mýdlo de Sodani) nebo se ještě jiné části obrázku mohou obarvit výtažky z minerálů nebo rostlin. Jednotlivé vrstvy barev mohou být poté zafixovány rostlinnými fixátory jako např.listy a plody stromu Tamarin - které fixují černou a okrovou barvu.

 

Výroba malého kousku trvá až 18 hodin a zahrnuje předení, tkaní a barvení

 

Upozornění

Originalita: Kresby na látkách Bogolan jsou ručně namalované, bez použití šablon. Každý kus látky je originál, který se ani výrobcům nepodaří přesně opakovat, proto v motivech stejného druhu se vždy objevují nepatrné rozdíly.

Ošetření: Při výrobě se používají pouze přírodní materiály (bavlna a rostlinná barviva). Barvy mohou při prvním praní pouště, perte látku vždy ručně ve vlažné mýdlové vodě a bez namáčení. Lze také čistit suchy, bez použití chemických prostředků.